søndag den 21. juli 2013

DIY buksedragt i baby-størrelse.







Det er jo en hver Krea-Mors drøm at få en pige, ikke fordi drenge er mindre værd, MEN man kan altså bare få lov at udfolde sig noget mere til piger.

Jeg er springfyldt med ideer og en af dem er blandt andet en buksedragt, med smocksyning og det hele.

Derfor her jeg har længe gerne ville finde en opskrift til en buksedragt, dem er der mange af men de er ofte str 86 og større :-( Så længe kan jeg jo ikke vente med at stoppe min lille pige i en nuttet lille buksedragt. Så må jeg jo selv se om jeg kan lave en buksedragt.





Denne DIY kræver:
Body
Ballonbukser
(Mønster på ballonbuks)
elastiktråd.
Stof minimum længden af dragten + 5cm.

Her kommer først fremgangsmåden vha tøj:




Jeg begynder med at lave forstykket. Dette gør jeg ved at folde bukserne midt på så jeg kan se hvordan stykkerne i skridtet er skåret. 




Jeg tegner omkring og husker ikke at tegne ind ved elastik og fødder men efterlade stykket bredt. Inden jeg viser jer det færdige mønster forlænger jeg lige buksen op til ærmegabet på min udvalgte body.




Det færdige resultat.




Metoden gentages ved at folde buksen modsat og tegne bagstykket. 





Hvis dine bukser som mine ikke er meget poset kan man ligge lidt ekstra sømrum til på ydersiden. Når du klipper er det rigtig vigtigt du husker sømrum samt evt at forlænge buksen lidt i foden til smocksyningen. 

Jeg har her forlænget med 3cm i bunden samt 2cm på ydersiden af mønsteret.




stoffet overlockes og jeg syr det sammen først indersiderne forstykke og dernæst bagstykke ligges skiftevis ret mod ret.




Så syr jeg siderne  sammen for og bagstykker



Sidst syr jeg dragten sammen i skridtet.






Nu er det tid til at lave smocksyningen. Hvis du ikke har prøvet smocksyning før (som jeg) så er der en rigtig god DIY fra Laralil her


Der skal nu laves stropper til dragten, først klippes et stykke stof 100cm x 3,5cm.


Dette stryges som et kantebånd, og deles i fire stykker af 25cm. Hver af disse stykker stikkes ned i den ene side. Husk at lave et ombuk øverst på hver strop så denne har en pæn kant på oversiden.



Når stropperne er syet sættes de på dragten 2 foran og to bagpå. Nu er dragten færdig.


Fremgangsmåde ved mønster:

denne metode bliver lidt afkortet da størstedelen af fremgangsmåden er magen til den ovenstående.

Begynd med at tegne dit mønster af.


Jeg har brugt et mønster fra minikrea, og igen brugt bodyen til at forlænge mønsteret op til ærmegabet.


Det endelige mønster ser således ud.


Stoffet klippes og syvejledningen til buksemønsteret følges.

Når buksen er samlet følges vejledningen til smocksyning som kan ses ovenfor.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar