tirsdag den 16. juli 2013

DIY - Slå om Body.

Follow my blog with Bloglovin

Som nævnt tidligere bliver dette en Blog hvor jeg nogle gange bare viser og fortæller om de ting jeg har lavet. Andre gange, når jeg har haft mit Kamera med, bliver det også en fortælling om hvordan tingene bliver til.

Det er primært når jeg laver egne mønstre eller jeg er specielt begejstret for det jeg laver at i kan komme med på en kigger. Måske kan jeg endda lære lidt fra mig.

Da Silas var helt lille begyndte ideen til det med at lave body'er selv men selv for en gør-det-selv mor viste det sig at være lidt af en udfordring. Jeg vil lige vise jer et eksempel fra den gang.





Det er ikke så let at se, men da body'en for længst er kasseret kan jeg ikke tage et billede tættere på. Selv om jeg ikke havde syet så meget i jersey tidligere vidste jeg da en lille smule om stræk-søm og jeg kastede mig ud i det. Kanterne blev min store udfordring, ligemeget hvordan jeg bar mig an fik jeg strukket i stoffet og det resulterede i at stoffet kringede ud og blev meget bredt i hals og benåbninger. 

Derfor blev lysten og ideerne til hjemmesyede bodyer egentlig lagt på hylden. Ind til vi nu igen venter den labreste lille baby, og sådan en skal jo have unikt hjemmelavet tøj, i hvert fald når hendes mor en en rigtig krea-mor. Som i kan se på nogle af billederne fra sidste indlæg har jeg allerede lavet rigtig mange body'er og heldragter. 

Sandheden er at i min Online-terminsgruppe er der en masse andre kreative sjæle og en lagde billeder op af de lækreste body'er. Faktisk kunne jeg slet ikke se de var hjemmelavede og derfor måtte jeg spørge hvad hemmeligheden var. 

Hun fortalte at hun syr kanten på med en meget længere stinglængde ca 3,5-4 i stedet for de 2,5 maskinen ofte er indstillet til som standart på "ligud-sting". Se det gav mi mod på at komme igang og afprøve nogle ting.

Nu har jeg længe haft lysten til at lave en slåom Body, de er jo super fine til de helt små men ofte kan man kun købe dem i H&M, NameIt og så er de oftest ensfarvede og lidt kedelige.

Jeg har for længe siden købt at par af omtalte body'er i H&M, nu skal jeg så se om jeg kan lave en body jeg selv er tilfreds med i samme stil.

Det første man skal bruge er:



Herefter knapper i den helt op, denne body er egentlig lavet i et stykke (+ærmer), men for lethedens skyld og fordi jeg helt ved hvordan jeg skulle klare det laver jeg den i 3 stykker. 2 forstykker, højre og venstre + bagstykke.

Da jeg faktisk tegnede det hele i går eftermiddag og jeg egentlig er lidt doven viser jeg ikke hvordan jeg tagner det hele men hvordan jeg lavede første forstykke.





Håber i får ideen om hvordan de forskellige dele er blevet til, ellers lover jeg at gøre det mere systematisk næste gang. I skal også være velkommen til at stille spørgsmål under kommentare så skal jeg se om jeg kan forklare mig bedre.

Når alle dele er tegnet (og klippet) ser det sådan ud.




Bagstykket er lavet til fold og det samme er ærmerne, disse er også klippet dobbelt (hvis i laver, dette i stof med mønster, skal i passe på i vender alle dele samme vej).


Jeg kan godt lide at visualisere mine projekter så jeg ved jeg er på rette vej inden jeg kommer for langt. Dette gør jeg ved at ligge stykkerne op som de skal når de bliver syet.



Nu mangler jeg kun at klippe kanten inden vi kan sy, denne måles ud 2,5cm og klippes derefter.
Håber i kan se hvordan jeg gør ud fra billedet.


Nu til det spændende, nemlig om hele projektet vil lykkedes, det er jo ikke altid mit arbejde bliver som jeg ønsker og ja så er det bare om at gemme det langt væk.



Først påsætter jeg min kant på ærmet, jeg fastgør kanten ret mod ret med nåle. Nogle vælger at stikke deres kant fast, det er jeg lidt for doven til. Jeg syntes også ofte at jeg får strækket stoffet for meget herved og får nogle trælse faconer på mine kanter. Derfor fortsætter jeg til næste trin nemlig at bukke kanten omkring stoffet, herefter syr jeg den fast med tvillingenål.



Nu sys skuldersømmen sammen i begge sider. Når dette er gjort sættes ærmerne på.




Hov jeg havde nær glemt den forstærkning der var lavet i den oprindelige body der hvor body forstykkerne knappes sammen.





Nu kan jeg sy siderne sammen på bodyen.


Og så skal selve bodyen have kant.


Dette gøres efter samme metode som ved ærmerne. Da det denne gang er en stor sammenhængende kant laver jeg et ombuk ved den første nål for at få en pæn begyndelse/afslutning.


Til at sætte knapper på bruger jeg en tang, man kan med fordel også hamre dem i, men jeg syntes det er svært og meget omstændigt. knapperne sætter jeg i samme steder som min original body har knapper, når de er i er jeg helt færdig med mit forsøg.




Tada! Håber det er muligt at følge med i mine tanker, ellers skal jeg prøve at forbedre mig i fremtiden.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar